Mijn vrijwillige avontuur in Oeganda

JA, ik ga naar Afrika!

Hallo allemaal!

Welkom op mijn allereerste (ik ga op...) reisblog

Waarom ik een reisblog heb? Je leest het al in de titel; Ik ga naar Afrika!

Tijdens mijn studie SPH kon ik ervoor kiezen om voor mijn derde jaars stage naar het buitenland te gaan. Dit klonk al heel aantrekkelijk maar heb ik niet gedaan. Vond mezelf nog erg jong en kreeg de kans om bij Triversum kinder en jeugdpsychiatrie stage te lopen. Hier ging ik toen voor. Toch heeft het altijd in mijn hoofd gespeeld om ooit naar Afrika te gaan en daar kinderen te gaan helpen. Waarom Afrika? Dat was een gevoel dat meteen in mij op kwam. Ik vind het bizar dat Afrika eigenlijk heel dichtbij Nederland ligt maar alle omstandigheden daar 100% anders zijn. Bovendien spreekt de cultuur en natuur mij erg aan.

Waarom vrijwilligerswerk? Ik denk dat vrijwilligerswerk heel goed zal zijn voor een ieders persoonlijke ontwikkeling, zo ook voor de mijne. Ik ben erg perfectionistisch en heb ook altijd het perfecte plaatje in mijn hoofd zitten van hoe dingen moeten gaan. Bijvoorbeeld dat je een studie doet, dan een baan vindt waar je gelukkig mee bent, dan een vast contract, een huis kan kopen en later kinderen hoopt te mogen krijgen. Maar zo perfect loopt het allemaal niet. De afgelopen maanden heb ik geleerd dat dingen gaan zoals ze gaan, en dat met een reden. Ik ben mij gaan beseffen dat ik niet continue de druk erop moet leggen dat dingen perfect gaan maar dat ik ook mijn hart moet gaan volgen. Zo heb ik mijzelf de vraag gesteld; wat wil ik nu echt? Al snel wist ik dat mijn huidige baan niet de baan is voor altijd en dit heb ik ook aangegeven. De keuze destijds om bij Philadelphia te gaan werken heeft mij wel al enorm veel gebracht. Zo doe ik ervaring op met een hele nieuwe doelgroep (mensen met een verstandelijke beperking), trof ik een collega aan die mij uitnodigde om als vrijwilliger mee te gaan op skivakantie voor beperkten en leer ik onwijs veel. Mijn collega's hebben mij gestimuleerd om verder te kijken naar iets anders, want hier blijven hangen omdat het ''lekker veilig'' is, is niet goed.

Ik vond het lastig om te zoeken naar een andere baan omdat ik niet zo goed weet wat ik wil. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat dit het perfecte moment is om naar Afrika te gaan voor vrijwilligerswerk. Mijn collega's vertelden mij dat ik het gewoon moest doen en mij geen zorgen hoefde te maken of ik wel werk zou hebben na de reis. Of ik vind nog een andere baan waarmee ik start na mijn reis, of ik ga invallen na mijn reis en zoek ondertussen rustig verder naar een baan. Mijn huidige contract zal in ieder geval in oktober stoppen.

Zo ben ik op internet gaan kijken voor een goede organisatie en een interessant project. Ik ben bij de organisatie ''Doingoood'' terecht gekomen en ben naar een informatieavond geweest. Dit heeft, samen met een gesprek met de oprichter van de organisatie, de doorslag gegeven!

Ik ga 6 weken vrijwilligerswerk doen in Oeganda bij het project; Agape Ministries. Agape Ministries is een project dat kwestbare kinderen in Kampala helpt. Dit project helpt de doelgroep in 3 fasen:

- Via outreaches in de sloppenwijk.
- Via het ‘drop-in’ centrum (25-50 kinderen)
- In de volledige opvang (ongeveer 15 kinderen)

In de sloppenwijken wordt door middel van outreaches contact gelegd met straatkinderen. Zij krijgen een maaltijd aangeboden, hun wonden worden verzorgd en de sociaal werkers gaan in gesprek met de kinderen of bieden wat activiteiten aan. Op die manier leren ze de kinderen kennen. Kansrijke kinderen waarmee het contact goed loopt worden uitgenodigd in het drop-in centre. In Kampala leven grote aantallen kinderen op straat en Agape wil graag meer voor deze kinderen kunnen betekenen.

Het drop-in center is een dagbesteding programma. Hier krijgen de kinderen een warme lunch, worden er eenvoudige lessen (lezen, schrijven, rekenen, Engels) gegeven en doen de kinderen sport en spelactiviteiten. De kinderen slapen hier niet en gaan aan het einde van de dag weer weg. De kinderen die het goed doen in het drop-in centrum en klaar zijn om naar het regulier onderwijs te gaan kunnen doorstromen naar de volledige opvang.

In de opvang verblijven zo’n 15 kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar. De kinderen krijgen overdag les in het project. Behalve de kinderen die in de opvang verblijven zorgt Agape nog voor zo’n 50 kinderen waarbij ze voornamelijk hun schoolgeld betalen. Dit betreft kinderen uit zeer arme gezinnen waarbij de kinderen een hoog risico lopen om op straat terecht te komen door armoede in het gezin. Het project zet zich ervoor in om contacten met de familie van de kinderen te herstellen. Ze onderzoeken daarbij de mogelijkheid om het kind met de familie te herenigen. Hierbij blijft het project vaak sponsor voor het schoolgeld van het kind.

Ik zal ingezet worden op fase 2; het drop in center/ dagopvang. Ineke, de directrice van Doingoood, bekeek mijn CV en zei vertelde mij dat ze mijn kennis goed konden gebruiken in het ''drop in center''. Hier is het de bedoeling dat ik in gesprek ga met de kinderen/jongeren, hen hun gevoelens leren uiten/helpen bij verwerking, hun krachten ontdekken, activiteiten organiseren waarin ze kind kunnen zijn, eenvoudige lessen geven en ondersteunen bij de dagelijkse dingen als wassen en eten bereiden. Zoveel verschillende manieren waarop ik van positieve invloed kan zijn op het leven van een kans arm kind/jongere. Daarnaast is er voor mij de mogelijkheid om met de maatschappelijk werkers ter plekke mee te gaan op outreach; fase 1. Dit betekent dat ik kinderen en jongeren in de meest trieste situaties zal zien, contact met hen probeer te maken en ze uitnodigen naar het drop in center te gaan. Ineke vertelde mij dat vele kinderen al op zeer jonge leeftijd in aanraking komen met drugs. zoals het snuiven van lijm. Nu ik dit allemaal zo type, besef ik mij dat het absoluut heftig gaat worden. Heftig, verdrietig maar ook zo'n grote uitdaging! Ik weet eigenlijk wel dat ik in mijn eentje het leven van een straatkind niet 180 graden kan laten draaien. Maar hoe mooi zou het zijn als ik de kinderen voor een moment weer kind kan laten zijn, hen geluksmomentjes kan laten ervaren en hen hun krachten in te laten zien? Ik streef ernaar om een klein aandeel te hebben in een ''gezonde'' ontwikkeling van de kinderen.

Wil je nog meer informatie over het project waar ik heen ga? Kijk dan op de volgende website; http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/projecten-doingoood/agape-ministries/#project-omschrijving

Na 6 weken vrijwilligerswerk, zal ik naar Tanzania vliegen waar Jacco ondertussen ook zal zijn. Gaaf toch!! Daar zullen we samen op safari gaan, nationale parken bezichtigen, om vervolgens door te reizen naar het prachtige Zanzibar. Daar zullen we nog een week relaxen. Ik vind het zo fijn dat ik hem als eerste al mijn ervaringen kan vertellen van mijn vrijwilligerswerk en samen met hem ook prachtige herinneringen kan gaan maken. Hij is onderdeel van mijn avontuur. Het avontuur die wij samen eindigen op een parel wit strand onder een palmboom.

Maar voordat ik vlieg naar Oeganda, moet er nog een heleboel geregeld worden. Inmiddels zijn alle tickets geboekt. Wel moet ik nu een visum aanvragen, vaccinaties doen etc. Leuk om ermee bezig te zijn! Oja; tips voor wat ik mee moet zijn heel erg welkom!

Om nog even praktisch te eindigen...

Deze blog is dé plaats om op de hoogte te blijven van al mijn avonturen en ervaringen tijdens mijn reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest!

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reisblog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me mee reist!

Liefs,

Pauline


Reacties

Reacties

Myrthe

Nu al leuk?
Ik ga jou zo volgen♥️♥️

Cees en Loes Klaver

Wat leuk!

Jacco Veldhuisen

Zo trots op jou!❤️

Joop Elly en natuurlijk Bo

Wat super Pauline, enorm gaaf !

Maria en Henk Braas

Super wat jij ga doen heel veel succes en voorpret toegewenst we gaan je zeker volgen en opzoeken.Trots op jouw

Henk Braas

Lekker genieten van deze mooie mogelijkheid. Misschien zoeken wij je nog op.

Marjolein

Ben je toch een topper! Trots op jou?

Wilco

Whauwww super toff dat je deze experience ga mee maken. Ik kijk zeker uit naar je ervaringen.. Gr, Willy

Marijke

Super nichtje!! Ik ben nu al trots op jou dat je zo'n stap durf te zetten en uit je comfort zone gaat! Ik ga je volgen, heel veel succes en plezier toegewenst!

Margriet

ZO gaaf van je en reken er op dat je boordevol ervaringen en....emoties thuis komt!! Ik ga je volgen. ??????❤️?

Elisa

Lieve Pauline
Wat een geweldige en stoere uitdaging!
Het wordt een reis met een lach, traan en misschien angst maar je kan het!
En wie weet dat mijn ouders je nog even gedag komen zeggen wat een toeval! Succes met de voorbereidingen
Liefs Elisa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood